przejdź do informacji o grze

tytuł: Diablo
system: Playstation gatunek: RPG
Widok: NORMALNY Przejdź do widoku:

RECENZJA do gry Diablo

Umieścił: czarny_smok Status info: ZATWIERDZONE
Data dodania: 30.03.2006, 11:29 Punkty: 10
Diablo to fenomenalna gra RPG, która ciągle zachwyca i ma rzesze fanów na całym świecie. Gra dzięki swojej kompleksowej budowie, ogromnych pokładach grywalności i prostocie zyskała status legendy, a developerowi niesłabnącą sławę. Miliony graczy zachwycało sie wersją PC, dlatego nic dziwnego, że powstała wersja na PSX.

Fabuła w tym Hach 'n slashu nie jest szczytem finezji: ot, nasz bohater wyrusza w kierunku wertykalnym ze zwrotem w dół (czyt. wchodzi do lochów) by pokonać tytułowego Diablo. Nie byłąby to jednak taka porządna gra, gdyby był tylko i wyłącznie BOSS. W kolejce do zgładzenia ustawi się masa pomniejszych potworów, demonów, trolli, ghouli, zombie i co tam jeszcze z ciemnych mocy sobie zażyczysz. Warto wspomnieć też o masie pobocznych questów, polegających głównie na zdobyciu pewnego przedmiotu, uwolnieniu pewnej osoby czy zabiciu pewnego stwora, za które otrzymujemy cenne przedmioty, pieniądze, eliksiry itp.

"Diablo" jest - jak już wspomniałem - hack n' slashem, w którym akcja przedstawiona jest w rzucie izometrycznym (dla niekumatych: widzimy to, co jest przed jak i za nami). Takie ustawienie kamery pozwala nam na poprawną ocenę sytuacji i umożliwia kontrolę nad polem walki. A musisz wiedzieć, że jest co kontrolować. Wrogowie potrafią atakować nas całymi gromadami/grupami/rojem. My jednak nie pozostajemy mu dłużni. System walki w "Diablo" uchodzi za jeden z najprostrzych i jednocześnie najtoporniejszych. Całość polega na bezustannym klikaniu na postać wroga: każde kliknięcie to jeden atak, nic więc dziwnego, że po paru godzinach grania kciuk może nam odmówić posłuszeństwa. Walka toczy się w czasie rzeczywistym.

HUD łączy w sobie estetykę z funkcjonalnością. W dwóch dolnych rogach mamy kule, które obrazują posiadaną przez naszego bohatera manę i zdrowie. Znajduje się tu również pas, na którym mamy założone eliksiry. Dodajmy do tego misterne wykonanie i zdobienia, by nasz panel został w naszej pamięci.

Wybór postaci to jeden z podstawowych składowych gry RPG. Ponieważ "Diablo" jest eRPeeGiem (ku wielkiemu zdziwieniu "prawdziwych" rasowych wielbicieli systemów papierowych) ten element również jest obecny. Do wyboru mamy:
- Łuczniczkę, która bardzo szybko "szczela" z łuku
- Wojownika, który może naprawiać bronie i zbroje
- Czarodzieja, który naprawia różdżki i szybko czaruje
Innym elementem pochodzącym z rasowych gier RPG to punkty doświadczenia. Właśnie to dzięki nim ta gra zniewoliła setki tysięcy graczy. Nie sposób się oderwać od tej gry, gdy brakuje nam "ledwie" 5000 punktów doświadczenia do następnego levelu. Rozwój postaci jest tutaj strategicznym elementem gry.
Nasza postać cały czas się rozwija poprzez zdobywanie doświadczenia za zabite stwory. Za każdy zdobyty poziom otrzymujemy 5 punktów umiejętności, które zwiększają nasze atrybuty. Owe punkty możemy dodać do: siły, zręczności, energii i wytrzymałości.
Prawdziwą udręką w tej grze jest ograniczony ekwipunek. Napoje uzdrawiające, bronie, zbroje, tarcze, zwoje... to wszystko upychamy do naszego małego plecaczka, w którym wolne miejsce jest na wagę złota. Zaiste, układanie ekwipunku to też bardzo ważny element gry. Ileż to razy przyjdzie ci zostawić twój ulubiony miecz na rzecz nowszej, potężniejszej broni. Na szczęście nieprzydatne przedmioty możemy sprzedać.

Rozwińmy teraz wątek samego sprzętu odpowiedzialnego za eksterminację. Każda broń ma swoje specyficzne wymagania np. siła lub zręczność. Niektóre bronie mają specjalne właściwości, mogą dodać nam, np. +9 do życia albo 17% odporności na czary ognia. To samo tyczy się zbroi, hełmu itp. Warto także wziąć sobie do serca, że rycerzowi nie pasuje różdżka czy łuk. Inaczej przedstawia się sprawa dotycząca czarów, głosząca, że czarować może każdy. Różnicą jest jedynie szybkość powstawania czaru (wojownik mówi pooowooooli, gdy mag trzaska zaklęcia jak z karabinu).

A co z technikaliami? Grafika nawet dobra, postacie i stwory dobrze zbudowane, otoczenie ma w sobie dreszczyk. Dźwięki również są dobre, odgłosy czarów, stworów, a szczególnie głosy ludzkie zapadną wam w pamięć. Taak, bardzo wspaniałe głosy.

Słowem podsumowania chciałbym polecić ten wspaniały RPG wszystkim fanom tego gatunku, którzy potrzebują zlikwidować całe hordy wrogów :-).
Grafika: 7/10 Dźwięk: 8/10 Grywalność: 10/10 Ocena ogólna: 9/10